MF 178 MP Kokemuksia
Sivu 1 / 1
MF 178 MP Kokemuksia
Olisiko jollakin antaa kokemusperäistä tietoa 178 MP (1970) Massikasta? Mihin kannataa kiinnittää huomio kuntoa arvioitaessa (ns. heikot kohdat) sekä millaisia käytännön kikkoja tällä mallilla voi harrastaa?
M-F 178 MP- Viestien lukumäärä : 2
Join date : 17.01.2010
178 fergu
No sellasia vois kertoa massikasta että kannattaa katsoa ainakin etuakselin kiinnitys.... ovat usein jostain kohtaa murteessa,näissä ei se etukappale ole kaikkein lujimpia. Taka-akselin kapat joskus vuotaa öljyä,,kuulemma vittumaisia vaihtaa stefat. Nostolaiteessa voimaa,mutta ei kauhean nopea,kannattaa kokeilla laittaa joku raskas kampe perään,että miten jaksaa nostaa. Jos nostaa nykimällä niin tod.näk suodatin tukossa.... (sellanen kahvimukin kokoinen terässihti siel peräkotelon sisällä) vittuimaisessa paikassa,mutta saa otettua vasemman puolen sivuluukusta pihalle ja putsattua,ilman että ottaa nostolaitteen pois.
Ohjausta kannattaa kokeilla,jos nykii niin tunkissa vikaa (itellä oli koko ajan,ja ekan ajon jälkeen paskat housussa kun ei tie meinannu riittää,mutta ajan kanssa oppi ) Multipower on mukava käytössä,mutta monesti sen ikäisessä koneessa loppuun kulunut,jos menee vaivalloisesti päälle,niin remontti kolkuttelee nurkan takana
Ja sitten kannattaa muistaa,että jos ja kun multipoweri hajoaa/ei ole päällä,moottorijarrutus puuttuu kokonaan,ja alamäet mennään yhtäkkiä vauhdilla... Jarrujen kunto tulee viimeistään silloin koetukselle...
Tosin onhan se kivaa kun välillä mennään hiukan lujempaakin.... ja löpöä säästyy rullatessa vapaalla!
Kytkinpoljin jos on kovin ylhäällä,on levyssä jo kulumaa (näin joku ammattimies tarinoi mulle). Kaksoiskytkin yleensä paskana,ja saa runnoa ulosoton päälle väkisin (näin ainakin mulla) Vetävän kärryn käyttöä varten on olemassa sitten vielä ajovoimanottokin. Moottori vehkeessä on omien kokemusten perusteella helvetin sitkeävääntöinen ja melko kestäväkin. Omassa koneessa oli mittarissa päälle 12000 tuntia ja kukkui ihan hyvin vieläkin. Moottorin tyyppi (A4/248) . Varaosia saa,eivätkä ferkuun niin kauhean kalliita olekkaan.
Pakkasella lähtee käyntiin kohtuullisesti,riippuu kunnosta. Kuivilla putkilla kone muistaakseni oli,ettei pitäis olla veden vuotamista öljytilaan tiivisteiden pettäessä (kuten eräissä muissa koneissa) Ei mainita merkkejä ettei tule uhkauksia Tässä jotakin mitä kyseisestä koneesta tulee mieleen.
T: Paskakoura.
Ohjausta kannattaa kokeilla,jos nykii niin tunkissa vikaa (itellä oli koko ajan,ja ekan ajon jälkeen paskat housussa kun ei tie meinannu riittää,mutta ajan kanssa oppi ) Multipower on mukava käytössä,mutta monesti sen ikäisessä koneessa loppuun kulunut,jos menee vaivalloisesti päälle,niin remontti kolkuttelee nurkan takana
Ja sitten kannattaa muistaa,että jos ja kun multipoweri hajoaa/ei ole päällä,moottorijarrutus puuttuu kokonaan,ja alamäet mennään yhtäkkiä vauhdilla... Jarrujen kunto tulee viimeistään silloin koetukselle...
Tosin onhan se kivaa kun välillä mennään hiukan lujempaakin.... ja löpöä säästyy rullatessa vapaalla!
Kytkinpoljin jos on kovin ylhäällä,on levyssä jo kulumaa (näin joku ammattimies tarinoi mulle). Kaksoiskytkin yleensä paskana,ja saa runnoa ulosoton päälle väkisin (näin ainakin mulla) Vetävän kärryn käyttöä varten on olemassa sitten vielä ajovoimanottokin. Moottori vehkeessä on omien kokemusten perusteella helvetin sitkeävääntöinen ja melko kestäväkin. Omassa koneessa oli mittarissa päälle 12000 tuntia ja kukkui ihan hyvin vieläkin. Moottorin tyyppi (A4/248) . Varaosia saa,eivätkä ferkuun niin kauhean kalliita olekkaan.
Pakkasella lähtee käyntiin kohtuullisesti,riippuu kunnosta. Kuivilla putkilla kone muistaakseni oli,ettei pitäis olla veden vuotamista öljytilaan tiivisteiden pettäessä (kuten eräissä muissa koneissa) Ei mainita merkkejä ettei tule uhkauksia Tässä jotakin mitä kyseisestä koneesta tulee mieleen.
T: Paskakoura.
Paskakou- Vierailija
MF135,148, 165, 168,175,185 yms Mp & kaksoiskytkin!
Massikan kaksoiskytkin on yleensä vailla vain säätöä jotta se pelittää kunnolla ja sen säädön voi tehdä näppärästi jos näpeissä pysyy puolen tuuman kiintoavain, no avainta kannattaa hieman "tuunata" jotta se sopii säätöpultin ja lukkomutterin kantaa kunnolla! Eli luukku kytkinkopan alta auki ja sen alta paljastuu aukko jonka kautta näkee kytkinasetelman, painelaakerin ja kytkimen käpälät, jätä käpälät rauhaan mutta keskity kytkinpaketin keskiosassa näkyvään toisiolevynsäätöpultteihin niitä on muistaakseni kolme kappaletta, säätöpultin ja toisiolevyn painelevyn välissä tulisi olla n. 1,8 mm välys ja mikäli välys on isompi ei toisiolevy irrota ulosoton akselin pyörintää ja silloin ulosoton päälle laitto on hieman äänekästä ja kuluttavaa "hampaille"! Säätöä tehdessä joutuu moottoria pyörittämään luukun kautta esim. isolla meisselillä jotta kaikki säätöpultin tulevat näkyviin vuorotellen! No toinen syy toisiokytkimen ongelmaan on että sitä ei ole käytetty ja levy on ruostunut kiinni mutta yleisempi vika on tuo väärä säätö kun ajokytkimen levy on kulunut ja se aikaan saa toisiokytkimen säädän tarpeen aina määräajoin!
Multin toimintaa ja sen kuntoa voi kokeilla ajamalla suht jyrkkään mäkeen tai muuhun nousuun multipäällä ja painamalla kytkinpoljin alas ja tässä tilanteessa jos multi on kunnossa ei massikan pitäisi lähteä valumaan mäkeä takaperin alas vaan jää paikoilleen jos valuminen kuitenkin alkaa ennen mp vivun siirtoa alas (pois päältä) on tiedossa pientä remonttia, eli yleensä öljypumpun ja levypakan kitkapintojen vaihtoa yms.
Multin toimintaa ja sen kuntoa voi kokeilla ajamalla suht jyrkkään mäkeen tai muuhun nousuun multipäällä ja painamalla kytkinpoljin alas ja tässä tilanteessa jos multi on kunnossa ei massikan pitäisi lähteä valumaan mäkeä takaperin alas vaan jää paikoilleen jos valuminen kuitenkin alkaa ennen mp vivun siirtoa alas (pois päältä) on tiedossa pientä remonttia, eli yleensä öljypumpun ja levypakan kitkapintojen vaihtoa yms.
Masa- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa