hammasratas
Sivu 1 / 1
hammasratas
Fysiikan oppikirjijwn mukaan kitkakertoimen maksimi tasaisella pinnalla on yksi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että vetokone voi vetää maksimisaan omaa painoa vastaavalla voimalla.
Sopivalla pinnalla traktorin rengas toiminee kuten hammasratas? Millaisia voimia vetoon saadaan aikaiseksi erilaisilla vetopeleillä?
Sopivalla pinnalla traktorin rengas toiminee kuten hammasratas? Millaisia voimia vetoon saadaan aikaiseksi erilaisilla vetopeleillä?
Topi- Vierailija
kitkaa, juu
Eikös ne noilla kiihdytysautoilla (asfaltilla) saa yli g:n kiihtyvyyksiä etiäppäin, eli kitkakerroin tarvii olla yli 1:n. Liimaahan noissa radoissa taitaa olla...
Voimista en tiedä, mutta kitkakerrointa voisi ehkä arvioida erilaisten maa-alustojen leikkausvoiman keston mukaan. Periaatteessa sama asia mitä junttapaaluissa, eihän niissä kanna se tolpan alapää vaan leikkausvoima niissä pilarin kyljissä.
Tuotahan voisi laskeskella...
-olettaisi renkaan muodon pysyvän vakiona, ja kuvion tasan "neliskanttiseksi"
-pitäisi päättää kuinka syvällä rengas on maansisässä
->saisi pinta-alan leikkausjännitykselle
->arpoisi eri maan leikkausjännityksiä kirjallisuudesta
->saisi jotain tuloksia leikkuuvoimalle = vetovoima
Tuohonhan saa lisätä sitten normaalitilanteessa olevan kitkan...
Voimista en tiedä, mutta kitkakerrointa voisi ehkä arvioida erilaisten maa-alustojen leikkausvoiman keston mukaan. Periaatteessa sama asia mitä junttapaaluissa, eihän niissä kanna se tolpan alapää vaan leikkausvoima niissä pilarin kyljissä.
Tuotahan voisi laskeskella...
-olettaisi renkaan muodon pysyvän vakiona, ja kuvion tasan "neliskanttiseksi"
-pitäisi päättää kuinka syvällä rengas on maansisässä
->saisi pinta-alan leikkausjännitykselle
->arpoisi eri maan leikkausjännityksiä kirjallisuudesta
->saisi jotain tuloksia leikkuuvoimalle = vetovoima
Tuohonhan saa lisätä sitten normaalitilanteessa olevan kitkan...
marzi- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa